Sunday, February 3, 2013

SETIAP YANG DIATUR, PASTINYA BERHIKMAH.



Bismillah.

Alhamdulillah.. Selamat sampai di bumi Kuala Lumpur dengan selamat. Sayu hati meninggalkan rumah. Esok bermulanya sem kedua tahun kedua saya di kampus.

Cuaca mendung sepanjang perjalanan di dalam bas menuju ke KL Sentral. Saya merenung alam yang dikurniakan Tuhan. Cuba mentadabbur alam. Memandang hikmah apa yang ada dilangit dan apa yang ada dibumi.

Banyak betul daun kering berguguran ditepi jalan. Terus terlintas dibenak fikiran saya yang cetek. Daun yang kering itu takkan bisa gugur dengan izinNya. Sedarlah saya bahawa kita berada dibawah kekuasaan dan pentadbiran yang Maha Esa. Begitulah kehidupan kita. Kadangkala Allah takdirkan kita untuk melewati sebuah episode kehidupan yang kita sendiri tidak selesa. Dan kita melaluinya dalam keadaan sedar dan tidak sedar. Antara yakin dan tidak yakin. Antara bersedia dan tidak bersedia.

Jangan mengeluh atas apa yang dilalui wahai diri. :) Ini maknanya Allah mahu kita lebih dewasa dalam hidup ini. Ketika kita ditimpa sesuatu yang sulit, bererti Allah ingin agar kita dekat kepadaNya. Ketika kita ditimpa kesusahan, bererti Allah telah menyediakan untuk kita kemudahan.

Kerana sesungguhnya disebalik permasalahan ada proses pendewasaan, disebalik musibah ada hikmah, disebalik kesusahan ada kemudahan.

“Jalan yang lurus dan rata takkan pernah menghasilkan pemandu yang hebat. Laut yang tenang takkan pernah menghasilkan pelaut yang cekap. Langit yang cerah takkan pernah menghasilkan juruterbang yang handal.”

Rencana Allah, tak siapa tahu. Tak siapa duga. Pandanglah setiap sudut dengan hikmah. Cepat atau lambat, hikmah itu pasti tersingkap ! Senyum! :)

Wallahua’lam~

No comments:

 

Fully Design By IZZA SAKURA | For FADHLIN SAKINA 2013 ©| Best View: Google Chrome