Tuesday, December 28, 2010

MEREKA ADIK BERADIK SAYA, SAHABAT SAYA, DAN BUKANNYA PENGIKUT SAYA..

Assalamu'alaikum warahmatullahi wa barakaatuh. =) Hari ini saya panjangkan ucapan SALAM buat readers semua.. Moga2 beroleh 30 penuh..


Pernah suatu hari, seorang lelaki melewati Rasulullah s.a.w dan memberikan salam kepadanya dengan ucapan "Assalamu'alaikum ya Rasulullah." Rasulullah pun menjawab, "Wa'alaikumussalam.." Kemudian Rasulullah s.a.w bersabda, "Baginya sepuluh."

Datang lagi seorang lelaki melewati Rasulullah s.a.w dan memberikan salam kepada baginda dengan ucapan, "Assalamualaikum warahmatullah ya Rasulullah." Rasulullah menjawab, "Wa'alaikumussalam warahmatullah.." Kemudian baginda bersabda, "Baginya dua puluh."

Datang lagi seorang lelaki melewati Rasulullah dan memberikan salam kepada baginda dengan ucapan salam, "Assalamualaikum warahmatullahi wa barakatuh ya Rasulullah." Maka rasulullah menjawab salam itu dengan "Wa'alaikumussalam warahmatullahi wa barakatuh..." Kemudian baginda bersabda, "Baginya tiga puluh penuh.."

Itulah pahala hanya dengan memberi SALAM sahaja...


*******************************************************

Ini cerita lain pula yaa...=)

Kadang2 saya suka duduk bersendirian, berfikir, termenung, dan melayan perasaan.. Sedang leka dan khusyuk membaca buku karya Hilal Asyraf, langit ilahi tiga, saya tenggelam dalam dunia sendiri.. Saya terfikir tentang tanggungjawab atau amanah yang sedang saya pikul. Pernah tak kalian memegang jawatan yang tinggi? Atau sederhana tinggi? Atau jawatan yang ada ahli dibawahnya? Pastinya kita semua mempunyai pengalaman yang tersendiri kan..

Betul kata penulis muda yang masyhur.. HILAL ASYRAF.. Apabila kita berada diatas, maka kita adalah ketua yang harus memimpin mereka. Pastinya, kita perlu memimpin mereka ke arah yang terbaik, ke arah yang Allah redha..

Mohon maaf bagi sesiapa yang bekerjasama bersama saya.. Andai ada saya melakukan kesilapan secara sedar atau tidak.. Mohon tegur2 silap saya. Supaya sentiasa beringat.. Supaya tidak tersasar.. Saya manusia biasa dan memerlukan kepada manusia sekeliling.. Saya juga memerlukan guideline sahabat2.. Saya memerlukan doa sahabat2..

Ada lagi yang saya nak share kat sini.. Koreksi diri saya dan kita semua..
Kita sebagai manusia takkan mampu begerak secara sendirian.. Kita memerlukan insan2 lain.. Sebuah organisasi juga takkan mampu bergerak oleh seorang individu saja.. Kita memerlukan kepada konsep JAMAIE.. Iaitu kebersamaan.. Tak kisah lah sekecil mana pun organisasi tu, mesti memerlukan konsep JAMAIE ni.. Hakikatnya..kita tidak tinggi dari mereka dan mereka juga tak tinggi dari kita.. Kita semua adalah batu bata yang saling sokong menyokong antara satu sama lain dalam membina sebuah bangunan kejayaan..

Sabda Nabi Muhammad s.a.w:
"Perumpamaan orang2 muslim itu ibarat satu jasad,apabila salah satu bahagian disakiti,maka seluruhnya akan berasa sakit.."

Memang hidup ni perlu saling melengkapi dan bantu membantu..

"Jika mereka meminta pertolongan kepada kamu dalam urusan (pembelaan) agama, maka kamu wajib memberi pertolongan..."
(Al-Anfal 8:72)

Sekian saja untuk hari ini.. Moga2 dapat mengambil sesuatu manfaat walaupun sedikit..

Wallahu'alam..

1 comment:

Atika Natasha said...

ape yg pnting?kejesama!! nice sharing..hehe

 

Fully Design By IZZA SAKURA | For FADHLIN SAKINA 2013 ©| Best View: Google Chrome