Friday, August 23, 2013

NAMANYA DUNIA.

NAMANYA DUNIA.




Sudah menjadi kebiasaan dalam keluarga kami. Suka berkongsi itu dan ini. Abah, Mak, saya dan adik-adik pastinya ada cerita yang tersendiri. Sungguh, bersyukurlah atas anugerah “hari” yang Allah anugerahkan kepada kita. Setiap bilahan hari yang pergi, pastinya ada terselit coretan suka, duka dan pengajaran buat hamba yang bernama insan. Kadangkala kita tidak hanya belajar dengan kisah kita sendiri, malah dengan kisah mereka..

“Kakak, ada seorang budak ni.. Dia frust.. Nak bunuh diri.. Semua cikgu-cikgu tahu tentang dia..” Cerita adik perempuan saya yang pertama.

Tersentap hati saya, walau telinga yang mendengarnya. Tidak salahkan dirinya, si dia yang mahu membunuh diri. Cuma salah cara tindakannya.. 

Manusia, apabila dia tahu dikenakan musibah keatas dirinya.. Pasti ada pahala disisi Allah untuk dia. Maka perasaanya akan reda. Inilah seperkara yang kita perlu tahu. Manusia perlu tahu hakikat kehidupan dunia.

“Dan, demikianlah kami gilir-gilirkan hari-hari itu untuk manusia agar Allah membezakan antara orang-orang yang beriman.”

(Surah Ali-Imran : 140)

Itulah hari yang silih berganti dikalangan manusia. Sebut kata dunia, manusia mesti harungi perjalanannya. Bagaimana baik bahasa kita, tidak memaki hamun orang. Namun ada orang yang memaki kita. Bagaimana baik juga kita jaga kebajikan orang, tidak khianat orang. Namun ada segelintir manusia mengkhianati kita. Demikianlah kehidupan. Supaya manusia tidak berasa panjang selesanya. Saat diri kita diuji, orang yang baik pasti akan berasa, ini tidak selama-lamanya. Dunia ini hanya sementara. Tempat ini hanya tumpangan. Yang kekal di akhirat sana.. Pengakhiran yang pasti.

DOA.

Apa sahaja yang membawa kita kepada dukacita, penawarnya adalah doa. Yakin dan bergantunglah kepada Dia..

"Dan apabila hamba-hamba-Ku bertanya kepadamu tentang Aku, maka jawablah, bahawasanya Aku adalah dekat. Aku mengabulkan permohonan orang yang berdoa apabila ia memohon kepadaKu, maka hendaklah mereka itu memenuhi segala perintahKu dan hendaklah mereka beriman kepadaKu, agar mereka selalu berada dalam kebenaran."

(Surah Al-Baqarah :186)

Ramai orang berasa dia pandai..

“Emh, benda ni senang ja.. Hang serah semua kat aku. Aku boleh uruskan.”

Kita diajar bagaimana untuk tawakal. Jauh dari sudut hati, bukan kita tidak menghargai teman yang mahu membantu bukan? Kita raikan. Syukur.. Masih punya teman yang prihatin. Cuma, kadangkala kita tidak mahu urus sendiri soal kita. Urusan kita. Selayaknya kita meminta dahulu supaya Allah tolong uruskan diri kita, dengan usaha yang ada..

Ayat ini nabi selalu ulang..




Maksudnya: “Wahai Yang Maha Hidup dan Maha Menguruskan, dengan rahmatMu aku memohon pertolongan. Perbaikilah semua urusanku dan jangan Engkau serahkan aku kepada diriku walaupun sekelip mata.”

(Riwayat al-Nasa’i dan al-Hakim)

Bila direnung semula, kadang-kala hidup ini diselit ujian yang berduri. Dan kita mengingatkan diri, serahkan semuanya pada Allah.. Maka bila Allah yang menguruskan kehidupan dan urusan kita, yakinlah, penghujungnya pasti baik. Sebab itu mintalah kepada Allah, supaya Dia yang menguruskan urusan kita. Moga-moga cantik dan tersusun pola hidup kita yang bergelar hamba..

TIDAK PUNYA IJAZAH AGAMA, TIDAK SEMESTINYA TIDAK SOLEH.




Diri kita mungkin tidak ustaz atau ustazah. Ayah kita juga mungkin tidak seorang syeikh. Tapi setiap dari kita, mampu menjadi seorang yang soleh. Saudara kita mampu menjadi seorang yang soleh. Orang soleh tidak hanya pergi belajar dan dapat sjil agama, tapi orang yang soleh adalah manusia yang mempunyai hubungan yang baik dengan Allah. Orang yang soleh adalah yang selalu melafazkan istighfar. Yang selalu berkata, “Yaa Rabb, kasihankanlah dan ampunilah aku..”

Ini juga peringatan buat diri saya, kamu, dan kita semua.. Pernah ada kan? Ketika kita ditimpa kesusahan. Dan kita sering merasakan Allah tidak membantu kita. Padahal sudah berapa banyak bala yang Allah turunkan, namun hari ini kita sudah selamat daripadanya. Sudah berapa banyak sedih semalam yang kita lalui, yang mana saat itu kita merasakan dunia seakan kian gelap dan sangat perit. Tanpa kita sedar, Allah menguruskan kehidupan dan kita mula menikmat kemanisan hidup.. Sungguh, cantik takdir hidup Tuhan buat kita.. :)

Cukuplah berpegang dengan ayat ini,

"Sesiapa yang bertawakal kepada Allah, cukuplah Allah bagi dia.."

~Wallahu'alam~

No comments:

 

Fully Design By IZZA SAKURA | For FADHLIN SAKINA 2013 ©| Best View: Google Chrome