Saturday, July 9, 2011

6 JULAI, ABYADH, DAN PENGALAMAN.

Alhamdulillah,masih diberi nikmat iman dan islam serta nikmat kesihatan yang mampu membuatkan jari ini menaip disini lagi..Hamdan lillah.:)

6/7/2011

Merupakan hari tua saya.Hari hampirnya saya ke pintu ajal.Alhamdulillah, genap sudah 20 tahun menjalani kehidupan di bumi Allah ini. Entah seiring ataupun tidak amalan saya dengan umur kini. Moga2 segala amalan yang telah dan bakal dilakukan diterima oleh Allah s.w.t..Dan juga moga diampunkan segala dosa2 yang lalu..


Alhamdulillah,pada hari yang bermakna ini,abah dan mak menghadiahkan sebuah pertemuan yang tidak ternilai harganya. Pertemuan bersama siapakah? Ya,lihat di bawah ini.


(Tuan Guru Haji Abdul Hadi Bin Awang)

Kami sekeluarga bersama-sama mengimarahkan sebuah majlis MAKAN MALAM bersama beberapa pimpinan PAS,PKR, dan DAP sempena pelancaran dana pilihanraya PAS Miri di ParkCity Everly Hotel,Miri.




Subhanallah, hebat sungguh tokoh ini. Serasa seperti dapat merasai sinergi yang ada pada tuan guru. Tangan yang sentiasa memainkan zikir membuatkan hati ini senantiasa rasa malu pada diri sendiri.

Buat abah & mak,terima kasih...(^^,)


7/7/2011

Lumrah kehidupan, kadang kala Allah kurniakan bahagia, kadang kala Allah berikan kesedihan. Seawal pagi saya tiba di Sekolah Rendah Kebangsaan Temenggong Dato' Muip. Saya menerima sms daripada mak.Katanya,"Salam kakak, abyadh dah mati.Kena gigit anjing. Sedih pula."

Arnab peliharaan kami sekeluarga dah tak ada. Sedihnya. Hati rasa cepat2 nak balik rumah. Bila terkenangkan mukanya yang gebu dan comel, aksi-aksinya yang mencuit hati, sebak rasanya. Kebiasaannya bila tiba waktu petang kami akan melihat telatah abyadh yang melucukan dan sedikit nakal. Sunyi pula rumah. Disini saya belajar menerima kehilangan. Dan yang paling penting, sekalipun ia haiwan, namun boleh dijadikan pengajaran buat kita semua, bahawa kematian atau ajal itu datangnya secara tiba-tiba..Tanpa kita mengetahuinya..

(Abyadh)


Sedihnya.. :(


Pengalaman Belajar dan Mengajar

Hampir 3 minggu saya menimba pengalaman menjadi seorang guru di sebuah sekolah rendah Temenggong Dato' Muip,Miri.Sekolahnya besar dan luas. Pelajarnya yang ramai dan berbilang etnik membuatkan mata ini sentiasa melihat pebagai kerenah dan gelagat anak-anak hari ini.:)

Hamdan lillah, dengan pengalaman ini, saya juga ditarbiyah. Saya dapat belajar bagaimana untuk meningkatkan kecerdasan emosi saya, spiritual, sosial, linguistik, fizikal and so on.

1) Emosi

Saya percaya, pasti ramai yang berpengalaman bersama kanak2 seusia 7-12 tahun. Dan apa yang akan saya perkatakan ini hanyalah pendapat saya. Mungkin kita mempunyai persepsi yang bebeza.:) Untuk membentuk kanak-kanak ini bukanlah sesuatu yang mudah. Hatta mahu membentuk diri sendiripun memerlukan mujahadah, apatah lagi untuk membentuk insan lain. Pertama kali diri ini menjejakkan kaki di perkarangan sekolah itu, hati kecil ini dup dap dup dap juga. Diri bermonolog sendiri, "ish, boleh ke ni?? Budak-budak disini tak sama macam di semenanjung." Namun saya cuba mengelola hati ini secara positif. Saya cuba meyakinkan diri. Kerana saya percaya, orang yang berjaya adalah orang yang mampu menguasai emosinya dengan baik. Seperti mana kisah ulama' terkemuka bernama Ibnu Hajar al-Qaslani. Pada mulanya beliau mengalami kekecewaan kerana beliau merasakan dirinya kurang yakin berbanding dengan sahabat-sahabatnya yang lain. Beliau keluar dari sekolah dan pulang ke kampung halamannya. Namun, dengan pengelolaan emosinya yang baik, beliau bangkit semula, dan kembali ke sekolah serta belajar bersungguh-sungguh. Dan hasilnya, beliau menjadi seorang ulama' yang pintar dan dikenali. Kisah inilah yang mampu membuatkan diri saya kembali bersemangat.


2) Spiritual

Degilnya kanak-kanak itu perkara biasa. Sememangnya sifat degil ini sinonim dengan diri mereka. Pernah satu hari saya perlu menggantikan seorang guru yang tidak hadir. Maka masuklah saya ke kelas 2 PUTIH. Allahu akbar. Betul2 menguji kesabaran. Suara saya yang digunakan sehabis mungkin, tahap high volume, tenggelam dek kebisingan anak-anak ini. Sebelum saya ke kelas mereka, pesan seorang ustazah senior di sekolah tu,"Kak Na, hati-hati masuk kelas 2 PUTIH." Sambil melemparkan senyuman buat saya. Namun, kekerasan tidak perlu dibalas dengan kekerasan. Kekerasan perlu dilunakkan dengan kelembutan.. Kuncinya adalah sabar. Disini spiritual saya terdidik.

"Wahai orang-orang beriman, mintalah pertolongan kepada Allah dengan sabar dan solat. Sesungguhnya Allah bersama-sama dengan orang yang sabar"

(Al-Baqarah :153)


3) Sosial

Saya sebenarnya seorang yang dup dap dup dap juga bila berhadapan dengan orang ramai. Tapi pengalaman ini, alhamdulillah sedikit sebanyak melatih saya. Melatih bagaimana untuk berhadapan dengan masyarakat yang ramai. Berhadapan dengan insan yang seusia 60 an dan ke bawah di tempat yang sedikit asing berbanding di semenanjung. Alhamdulillah, saya diberi kesempatan untuk belajar dan mengajar bersama-sama mereka. Disini, aliran ukhwah dan mahabbah tercipta. :) Tidak kira kamu melayu Islam, bidayuh, kenyah, melanau,iban dan bagai lagi.

"Menjaga cinta dan kasih sayang, berwajah ceria serta senyuman ramah adalah buktinya nyata adanya cinta dan kasih sayang dihati. Senyuman yang tulus itu ternyata dapat melembutkan hati juga"

(Imam Nawawi)


4) Linguistik

Saya mesti belajar bahasa sarawak. Tak dapat banyak, sikit pun jadilah. Kata orang, masuk kandang kambing mengembek, masuk kandang harimau, mengaum. Selain tu, saya juga mesti belajar bagaimana untuk menghidupkan hati anak-anak murid saya dengan kata-kata saya. Adakalanya anak-anak murid ini, tiba anginnya tak baik, bergaduh mulut, bergusti versi kanak-kanak di dalam kelas dan bagai lagi. Macam-macam. Jika diikutkan emosi madzmumah, mahu juga menggunakan cara yang kasar. Tapi, saya perlu belajar menggunakan bahasa yang baik untuk memujuk mereka. Dan juga saya mesti tahu bahawa mereka lebih cenderung kepada visual, auditori atau kinestetik.


5) Fizikal

Perlu menjaga imej diri seperti terjemahan hadis ini.

Nabi Muhammad s.a.w berkata : "Tidak masuk ke dalam syurga orang yang di dalam hatinya ada sifat sombong, walaupun sebesar atom." Seorang lelaki berkata : "Sesungguhnya orang itu suka berpakaian yang bagus dan kasut yang menarik pula." Nabi Muhammad berkata lagi, "Sesungguhnya Allah itu cantik dan sukakan kecantikan. Sombong itu menolak kebenaran dan merendahkan sesama manusia."

Sekadar perkongsian bersama..(^_^)

~Wallahu'alam~

8 comments:

Gamal's daughter said...

syoknye dpt jumpa Ust hadi Awang..amboi..tue yg x update lame yer..
sedap nye name rabbit kinah.."abyad"..name kucing yg mati puz kami paggil atak a.k.a akak la..huhu..
camtue pasaan owg ble mati seekor kucing putih yg memang owg syg sgt..akhirnye kucing tue mati kat tgn owg sendiri..
x g taw pun jd cikgu..2 yg bz je yerk..cane ngn owg sane??

fadhlinsakina said...

Alhamdulillah azah. Pertemuan yang hakikatnya di atur Allah s.w.t..:)

Kucing azah pun colour putih jugak ker?? Memang sedih kan..Sedh sangat. Adik kinah yang Bie tu nangis sampai ke malam.=)Bengkak2 mata. Tu baru arnab mati..(^_^)

Ye jadi guru ganti aje.. Mana ada busy.. Macam biasa aja azah.. Masih boleh tido tu kira ok la.. hehe.. (^_^)

Orang sini yer, alhamdulilah.. semuanya baik2.. macam orang kole kngsor juge..(^_^)

Gamal's daughter said...

kucing tue asalnye ade og bagi kat Man..so dye g kat kami suh bawak balik..satu ari tue ayh suh owg mandi kan dye..da petg pun..kebetuln petg..kucing tue kami letk lam sangakar kat dalam umah..bile malam tue tgk dye da lemah..owg da takut la..pg2 sok 2 ayah kejut cakap kucing cam nak mati..tgk dye cam demam..bagi ubat..letak dye dekat ngan lampu supya dye dapt panas tue..tgk lemah je..owg peluk la dye..waktu tue da x tgk owg yg dtg pun..menangis je..akhirnye dye mati lam pelukan owg..tue memg trase sgt la kinah..-)

Sampai bengkak mata??teruk tue kinah..cian dye kan..

jadi cikgu ganti??ok la tue..mase tue tak terbuang camtue je..

huhu..cam org kole??kira cam sama da la yerk..

Nur Adilah said...

waaa...btuahnya knah dpt jumpa ust hadi awang....

kinah skrg mngajar ye..alhamdulillah...dah lama tringin...skrg Allah dah maqbulkn....XD

takziah ye kinah atas pmergian abyadh...

Muhammad said...

semoga dipermudahkan atas setiap ujian yg mendatang...
teruskan perjuangan, teruskan usaha murni..
Insya-Allah.. byk nikmat yg bakal menanti..
tak di dunia ni, di akhirat sana. Insya-Allah.

fadhlinsakina said...

Azah : Oh..ya ada azah cerita dulu..Ingat2.. Yang dekat rumah azah ada ramai orang datang masa tu.. Sepupu azah bagi masa tu dekat tol.. Itulah bila dah sayangkan..^^

Dila : Tulah..Lama dah. Baru nak ada rezeki. Alhamdulillah.^^Lepas ni nak belajor menjahit pulak no~ ^^,

Muhammad : Ameen. Terima kasih atas ucapan dan doa..=)

Petunjuk Kemuliaan said...

best nyer k.kinah dapat mngaja kat sana.

Azahragamal said...

huhu..kinah ingat gak yerk..eh kinah abeh ngajo kat situ bile??

 

Fully Design By IZZA SAKURA | For FADHLIN SAKINA 2013 ©| Best View: Google Chrome