Friday, October 7, 2011

DIET TERBAIK, DIET RASULULLAH.


(UIA GOMBAK)

“Aduish, dah dok Gombak ni, kuruslah kita.. Gombak kan besar.. Kena banyak jalan..”

“Penatnya jalan.. Hari-hari kita berjalan 2km lebih, tapi tak kurus-kurus jugak.”

Statement inilah yang kadang-kadang saya terdengar oleh beberapa orang sister yang pernah seiring bersama saya dalam perjalanan untuk balik ke Mahallah Ruqayyah. Lebih-lebih lagi sister2 yang first year macam saya ni. Memang tak dinafikan, Mahallah Ruqayyah adalah Mahallah yang paaling belakang. Paling jauh buat masa ni saya kira. Mengalir jugaklah keringat di dahi ini bila sampai dibilik.
Tapi tulah, kenapa erk, walaupun berjalan berkilo2 meter, berat still sama je. Tak turun-turun jugak. Apa kena ni ye? Tak syak lagi semestinya pasti ada kaitan dengan pemakanan kita kan?

Rupa-rupanya sahabat2, dalam pemakanan seharian kita, kita tak boleh main balun saja.. Sebab tulah terjadinya penyakit kencing manis, jantung, lumpuh, keracunan makanan dan lain-lain apabila kita tua nanti. Tau tak, Rasulullah tak pernah sakit perut sepanjang hayatnya kerana baginda pandai menjaga pemakanannya dalam sehari-hari. Bagi siapa-siapa yang nak kurus tu, apa kata kita try amalkan yang ini? Tak payah susah-susah makan pil kurus, turun naik batu caves 14 kali dan bagai lagi. Insya Allah, kalau kita ikut diet Rasulullah s.a.w ini, penyakit-penyakit yang berkaitan dengan perut pasti kita dapat jauhi. Jom baca cara-caranya.


1) Jangan makan SUSU + DAGING

2) Jangan makan DAGING + IKAN

3) Jangan makan IKAN + SUSU

4) Jangan makan AYAM + SUSU

5) Jangan makan IKAN + TELUR

6) Jangan makan IKAN + DAUN SALAD

7) Jangan makan SUSU + CUKA

8) Jangan makan BUAH + SUSU contohnya KOKTEL

Ok dapat? Lepas ni kita sama2 hafal dan amalkan yer. (^^,)


Selain tu, Nabi juga mengajar kita makan dengan tangan dan bila habis hendaklah menjilat jari. Macam gambar diatas ni.. Begitu juga ahli saintis telah menjumpai bahawa enzyme banyak terkandung di celah jari-jari, iaitu 10 kali ganda terdapat dalam air liur. (enzyme sejenis alat percerna makanan, tanpanya makanan tidak hadam).


Ok, ni nak cerita tentang buah dan nasik pulak. Katakanlah kalau kita jenis yang apabila makan nasik, mesti ada buah. Kita disyorkan untuk makan buah dulu, baru makan nasik.. And then, jangan tinggal makan malam, mungkin kita boleh ambil dalam sekitar pukul 6.30-7.00 p.m.. Sebab apa? Sebab bagi sesiapa yang tinggal makan malam akan dimakan usia dan kolestrolnya akan berganda.


Yang ni, nak share tentang mandi waktu sebelum subuh atau at least sejam sebelum matahari mula memancarkan cahayanya. Air waktu-waktu gini sure terasa sejuknya kan? Tambah-tambah yang mandi guna air telaga.. Ada lagi ke zaman sekarang ni mandi guna telaga ya? Sekarang ni pakat ramai yang dah mandi guna shower yang macam air hujan tu kata budak-budak.. Mandi waktu gini sangatlah baik sebab air sejuk yang meresap ke dalam badan boleh mengurangkan lemak yang terkumpul. Dan Rasulullah s.a.w juga mengamalkan minum air kosong setiap pagi. Mujarabnya insya Allah akan dijauhkan dari penyakit.

Last but not least, nak share aktiviti masa waktu subuh. Waktu sembahyang subuh disunatkan kita bertafakur (iaitu sujud sekurang-kurangnya seminit selepas membaca doa). Ia boleh mengelak dari sakit pening atau migrin.. Ini terbukti oleh para saintis yang membuat kajian kenapa dalam sehari perlu kita sujud. Ahli-ahli sains telah menemui beberapa milimeter ruang udara dalam saluran darah di kepala yang tidak dipenuhi darah. Dengan bersujud maka darah akan mengalir keruang berkenaan..


Ok, itu saja untuk entry kali ni. Wallahu'alam..=)

1 comment:

cik ungu said...

dari mahallah hafsa jalan ke kuliyyah ekons, amek masa 20 minit.

penat! huhuh

 

Fully Design By IZZA SAKURA | For FADHLIN SAKINA 2013 ©| Best View: Google Chrome