Wednesday, April 14, 2010

SHEIKH ABDUL KADIR MENGHALAU SYAITAN

Satu hari saya ada terbaca satu kisah tentang Syeikh Abdul Kadir.Ceritanya memang menarik! Dan saya rasa patut saya kongsikan cerita trsebut di blog saya ini..Syeikh Abdul Kadir al-Jilani sebenarnya sangat2 la terkenal sebagai ulama' sufi dan wali Allah yang sangat hebat imannya dan tauhidnya kepada Allah s.w.t.Antara bukti kehebatan itu ialah Syeikh Abdul Kadir berdepan dengan tipu daya iblis,namun ilmu dan tauhidnya menjadi benteng kebal yang menyelamatkan imannya.Dengarlah sendiri cerita beliau..............

Suatu ketika,aku nampak satu cahaya terang benderang memenuhi seluruh langit.Kemudian,satu bentuk manusia kelihatan di dalamnya dan ia berkata:"Wahai Abdul Kadir,akulah Allah tuhanmu.Aku telah menghalalkan segala perkara yang haram bagimu".Aku terus menjawab:"Berambuslah wahai syaitan!" Sebaik saja mnugcapkan kata2 tadi,cahaya di langit tadi bertukar menjadi gelap dan bentuk manusia tadi berdesir menjadi angin.Aku mendengar lagi suara berseru:"Wahai Abdul Kadir,aku telah menyesatkan 70orang ahli sufi dengan cara ini.Tetapi Allah telah menyelamatkan kamu disebabkan ilmu dan takwamu". Rupanya syaitan masih mencuba menipu aku,lalu aku pun menjawab,"Tidak,ini adalah rahmat daripada Allah s.w.t".

Syeikh Abdul Kadir ditanya oleh seseorang tatkala beliau menceritakan kisah luar biasa ini kepada murid2nya."Bagaimana tuan tahu itu adalah syaitan?" Jawab Syeikh Abdul Kadir:"Apabila dia berkata dia telah menghalalkan perkara yang haram bagiku".

Jadi,sama2lah kita top up iman agar bisa melawan bisikan2 syaitan yang senantiasa mengajak manusia ke arah kemungkaran..Ya Allah sinarilah hati kami dengan petunjukMu sebagaimana Engkau telah menyinari bumi ini dengan cahaya matahariMu selama2nya,dengan rahmatMu wahai Allah yang maha penyayang.Ameen..

No comments:

 

Fully Design By IZZA SAKURA | For FADHLIN SAKINA 2013 ©| Best View: Google Chrome