Thursday, May 6, 2010

Allah berkata2??

Assalamualaikum wbt..

Salam ukhwah n tautan buat readers sekalian.. =)

Sedang saya asyik melayan internet,membaca beberapa karya dakwah islam,tiba2 saya ditegur oleh sorang roomate saya di uia melalui ym.Shazreen nama dia. =)

Reen:Kinah,nak tanye ni.macam mane yang dikatekan Allah itu bersifat berkata2?

Huh,mulanya cuak jugak saya nak jawab soalan macam ni.Yelah,benda macam ni bukan boleh jawab ikut rasa aje.Salah jawapan saya,lain pulak jadinya nanti.Saya pun fikir dan fikir.Tak terus bagi jawapan pada reen.Almaklumlah,jahil lagi saya ni.Banyak lagi ilmu yang terlepas pandang.Lama jugak saya mencari jawapan untuk reen.Akhirnya,saya jumpa satu jawapan. Alhamdulillah. Dialog kami lebih kurang macam ni.

Saya:Reen,macam ayat "Yadullahu 'arsyis tawa". Tau apa maksud dia?

Reen: Tak tahu.Apa maksud dia kinah?

Saya:Maksudnya,"Tangan Allah di atas tangan2 mereka". Tangan Allah itu dibahaskan dengan bijak.Selain manusia,siapa tau apalagi yang ada tangan? Dah tentu jin,binatang dan sebagainya.

Saya teruskan lagi memberi keterangan pada reen.

Saya:Tangan binatang dan jin sama tak dengan tangan manusia? Tak sama kan? Haaaa..jadi,tangan jin,maka bentuknya seperti tanga jin lah.Tangan binatang bentuknya tangan binatanglah.Tak semestinya nama sama bentuk pun sama kan?

Reen menunggu jawapan saya yang seterusnya.Penyabar reen ni orangnya. =)

Saya:Begitu juga Allah berkata2.Walaupun perkataannya sama,tapi tak semestinya sama cara berkata2 Allah dengan cara berkata2 manusia.Antara cara berkata2 Allah adalah melalui wahyu.So,untuk tahu apa yang Allah kata,kena rujuklah apa yang tuhan wahyukan,iaitu Alquran..

Itulah apa yang saya bagi tahu pada reen.Teringat pulak apa yang ustaz nasoha ajar waktu di ma'had dulu.Berguna sampai bila2 ilmu tu.Terima kasih ustaz dan sapa yang membantu saya dalam perjuangan menuntut ilmu.Juga kepada siapa2 yang memberi ilmu pada saya.. =)

Ilmu itu cahaya......... (^^,)

~wallahu'alam~

No comments:

 

Fully Design By IZZA SAKURA | For FADHLIN SAKINA 2013 ©| Best View: Google Chrome