Sunday, May 16, 2010

Hari apa? Hari guru.. Hari apa?

Assalamualaikum wbt..
Sudah hampir seminggu saya tidak bersiaran di laman saya ini.
Untuk kali ni saya nak post kan apa ek? Memandangkan hari ini 16mei,hari apa??? Sudah semestinya semua orang tahukan dengan tarikh ini.Kalian dah wish ke kepada guru2 kalian? Saya sudah..=)


Menurut kamus dewan (1970), guru bererti pendidik,pengajar dan pengasuh.Jika dihuraikan dengan lebih mendalam lagi,pendidik bermaksud orang yang memelihara dan melatih.Pengajar ialah sesorang yang menjadi petunjuk kepada orang lain.Manakala pengasuh bermakna orang yang memelihara,menjaga dan mendidik."Keguruan" ialah sesuatu yang mempunyai kaitan dalam bidang menuntut ilmu atau tempat mendapatkan ilmu seperti di sekolah,tempat belajar,pengajaran dan pembelajaran dan sebarang perkara yang berkaitan dengan guru.

Haa..itulah yang dimaksudkan dalam kamus dewan.Saya x reka.Ini adalah apa yang termaktub.Hehe.Tak percaya?Silalah buka kamus ya.=)

Sebenarnya ingin saya ucapkan SELAMAT HARI GURU kepada guru2 yang pernah mengajar saya.Dari bermulanya di tadika perpaduan,kemudian di sekolah kebangsaan lubok kawah, madrasah hidayatul quran dan seterusnya di bumi maktab mahmud bandar baharu,kedah.Nama femesnya "MMBB". Ops! tak lupa juga buat lecturer2 saya di cfs iium.. Sedar tidak sedar,banyak sudah yang saya pelajari dalam hidup,walaupun hakikatnya ada lagi ilmu yang saya terlepas pandang.Jasa guru2 tak pernah saya lupa.Terasa rindu pada nostalgia di "MMBB".Seronok sangat bila dapat sambut hari guru.Macam2 program yang akan dibuat.Ada perfomance nasyid,game,salam2 dengan cikgu2,bagi2 hadiah,macam2lah.Tapi biah macam tu tidak dapat saya rasa pada hari ini sebab saya pun dah habis di alam persekolahan.Dah besar pun saya.Masa terus berlalu.Tapi jasa guru2 tetap saya kenang.

Teringat pula pada arwah ustaz yusuf.Ustaz yang selalu menghiburkan kelas kami.Arwah mengajar kami madah bahasa arab..Excited sangat bila ada subjek arab.Gelagatnya yang mencuit hati kami semua menyebabkan kelas tak pernah sunyi.Ustaz,walaupun dah hampir 3tahun ustaz meninggalkan kami,doa saya sentiasa untuk ustaz.Moga ustaz ditempatkan bersama2 orang2 yang beriman.Ameen..Alfatihah buat ustaz saya ya!

Nak dipendekkan entri ini,saya mohon maaf kepada guru2 yang pernah terguris hati dengan kata2 saya,ataupun dengan tingkah laku saya..Harap dihalalkan segala ilmu yang diberi..Redha guru2 yang saya harapkan.Berkat usaha guru2lah saya berada di tempat sekarang.Terima kasih cikgu,ustazah,ustaz,techear,sir! Saya sayang cikgu2 saya..(^^,)


Yang bersongkok tu pengetua MMBB (2007-2009).Pernah mengajar syariah dan tasawwur islam kelas saya.Selalu buat kuiz.Lawan putra putri.Tapi yang peliknya,asyik budak putra je yang menang.Sebab apa?? Sebab ustaz bagi soalan senang kat depa.. Hehe..



Yang berseluar hitam tu pulak ustaz muzaffar.Guru kelas saya masa form5.Ustaz la yang membuatkan kami semua dapat terbaik dalam bahasa arab.Dari mulanya asyik dapat cukup2 makan je arab,lepas ustaz ngajar waktu form3,prestasi kami semua naik mandadak.. Duduk di ranking ke2 diantara maktab mahmud.Mengajar dengan teknik yang menarik.Ada selit2 cerita yang menarik.Penah jugak mengajar syariah.Tapi sekejap aje.Pernah jugak buat amali sembelih ayam dengan ustaz.Sangat menarik! Sampai ada kepala ayam yang tercabut terus.Lucu2.



Gambar sape ni?? Ni gambar ahli2 badan dakwah dengan ustaz illiyin.Yang mana 1 ustaz iliyyin? Yang berbaju ungukah? Oh tidak! Tidak sama2 sekali. Lain bebenor.Sebenarnya yang baju hijau itulah ustaz iliyyin..Ustaz yang mengaktifkan badan dakwah di "MMBB".Sangat2 bersemangat dalam membentuk peribadi muslim untuk anak2 didiknya.Juga sentiasa berusaha untuk mewujudkan biah solehah di bumi ma'had kami.Moga ustaz sentiasa diberkati Allah!



Haa..yang ni pulak cikgu hanis dan ustaz hamadi..Cikgu hanis yang berjaket tu.Mengajar kami subjek sains masa form5.Ustaz hamadi pulak mengajar syariah.Selalu kena buat presentation dalam kelas.Mengupas tajuk2 syariah dalam buku teks.

Maaf gambar cikgu2 perempuan dan ustazah2 saya tak letak dalam entri ini sebab ada dalam cd saya di kampung..
Akhirul kalam,wallahu'alam..

No comments:

 

Fully Design By IZZA SAKURA | For FADHLIN SAKINA 2013 ©| Best View: Google Chrome