Tuesday, May 18, 2010

Cabaran 12/5/2010


Assalamualaikum w.b.t..
Bersua kembali.

Ada benda nak saya taip disini.Ada benda nak saya kongsi disini.Kisah ini terjadi pada minggu lepas.12hb 5 2010. Seawal jam 5 pagi,saya bangun daripada tidur dengan perasaan berdebar2 dan sedikit tidak senang.Tapi saya cuba untuk meng'control'kan diri (cewah) supaya mak & abah tidak perasan yang saya sedang berperang dengan perasaan.Kemudian saya teruskan dengan mengemas rumah seperti biasa.Adik2 sudah pun ke sekolah untuk menjalankan kewajipan mereka sebagai seorang pelajar.Dalam masa pukul8 pagi,mak sudah ke sekolah dan abah pula ke tempat kerjanya seperti selalu.Tinggallah saya sendirian.Otak ligat berfikir.Apakah saya mampu lakukan nanti?

Pesan abah,"pukul11 lebih nanti abah balik,terus pergi".Saya hanya menjawab "ok!".Dalam sibuk2 mengemas,sidai baju,memasak,terasa cepatnya masa berputar.Oh! jam hampir 11 lebih,saya perlu mempercepatkan kerja saya.Abah sudah pun sampai di rumah seperti yang dijanjikan.Saya bersiap2 dan terus pergi ke 'tempat itu'.Huhu.Saya pergi dengan kurang keyakinan.Memang saya ada dengar kawan2 cakap, "yang bahagian tu susah sikit". Ada yang kata,"kalau jatuh,habis la."Tapi mereka juga bagi saya semangat pada sayaDengan spirit words daripada kawan2 sedikit sebanyak memberanikan saya untuk lakukan itu.Ya,saya pasti boleh! (cuba berfikir positif). Insha Allah,Allah akan mempermudahkan saya.Saya bermonolog dalam hati.

Setelah saya sampai di 'tempat itu',masuklah saya ke dalam sebuah bangunan yang sederhana kecil untuk memastikan yang masuk itu adalah diri saya sebenar.Agak kurang selesa kerana hampir kesemuanya lelaki.Hanya 2orang sahaja perempuan,termasuk saya.Malu pun ada.Tapi saya terpaksa lakukan juga kerana inilah keputusan yang telah saya putuskan.Nak atau tidak,saya mesti.Ini adalah cabarab buat saya.

Kemudian saya dan kesemuanya di arahkan pergi ke sebuah pondok.Setelah melihat yang lain sudah selesai,maka giliran saya semakin hampir.Kecuakan semakin menjadi2.Seorang lelaki yang usianya mungkin lewat 30 an mengarahkan saya supaya bersiap sedia.Saya pun pergi dengan pura2 cool (dalam hati,tuhan sajalah yang tahu.Hehe.).Kemudian saya berada dalam posisi yang selesa.Sedikit mengelamun.Antara yakin atau tidak.

Tiba2,"no 10! Wan fadhlin sakina bt idris!" Kata seorang lelaki yang berpakaian uniform.Katanya lagi,"ok mula!" Saya pun memulakan perjalanan di sebuah titi yang besarnya hanya sebesar kertas a4.Kemudian bermotoran mengelilingi kon.Fuh! Alhamdulillah,sedikit lega kerana berjaya mengharungi.Saya pasti,kalian pastinya dapat mengagak kan? Apa yang sedang saya lakukan. Tapi tak mengapa,saya nak teruskan lagi story saya.Untuk siapa yang mahu membaca.Amaran keras! Bagi sesiapa yang boring,silakan tinggal laman ini.Hehe.Kemudian meneruskan lagi cabaran untuk membuat brek kecemasan.Alhamdulillah,kali ini juga mampu saya lakukan.Dan terus ke bahagian 8 serta selekoh tajam.Tibalah saat yang paling saya takut.Detik untuk saya melakukan double stand.Aduh!Mampukah saya kali ini? Berkali2 latihan tak pernah saya lepas.Hehe.(kate muslimah power).Saya dengan spontannya meminta excuse kepada tester jpj.Berkali2 buat tapi masih tak mampu.Dengan muka yang agak bengis,"Tak makan ka??! Mana boleh excuse2! Cikgu awak tak ajar ka??!" Ya Allah,satu jerkahan untuk saya.Terasa nak menangis,tapi ku tahan jua (bukan minta simpati ya).Adatlah dalam situasi macam ni kan.Perasaan saya masih boleh di'control'.

Tiba di bahagian terakhir,satu lagi cabaran buat saya untuk melakukan double stand tadi.Aduh, dah la motor berat.Saya memujuk hati.Tak apa,cuba dulu.Tak lepas juga untuk kali ini.Kemudian ada suara,"Itulah tudung tu labuh sangat,sebab tu tak boleh.Lain kali pakai tudung pendek".Berdesing telinga.Salahkah saya bertudung labuh? Adakah peraturan untuk membuat lesen wajib bertudung pendek? Kenapa perlu mempertikaikan hukum tuhan? Terasa hendak bersuara,tapi saya hanya melemparkan senyuman memandangkan situasi kurang sesuai. Tak mengapalah,moga suatu hari Allah membuka pintu hati mereka. Ujian saya tamat.Saya masih bermain dengan perasaan,luluskah aku? Kalau tak lulus? Macam2 perasaan yang datang.Tak apa.Allah tahu apa yang terbaik.Terus memujuk hati.Pada masa yang sama,masih terkilan dengan kata2 yang pendek tadi,amat memberi kesan pada saya.Terus saya berdoa dalam hati moga Allah meng'istiqamah'kan saya.

"Ok masuk ke dalam ya".Tersedar saya bila ditegur dan diarahkan menunggu keputusan saya.Saya masuk seperti tiada apa2 yang dirasa.Satu2 persatu nama manusia yang lulus dipanggil.Mana ni? Nama saya tak dipanggil2 lagi.Kertas berwarna biru makin menipis kerana telah diambil mereka yang berjaya dengan jayanya.=) Dan saya nampak hanya satu lagi kertas biru yang belum diambil.Milik sayakah? Jari2 mula sejuk.Maklumlah,saya ni mudah gelabah sikit."Mohamad Nor Azam".Sebut cikgu tadi.Nampaknya,saya mesti lakukan test buat kali kedua.Kertas tadi bukan milik saya.Terasa hilang mood.Saya sudah mula untuk bangun daripada kerusi."Awak kena fotostat borang ini ya untuk retest".Kata cikgu tadi untuk.....





.............................................................................................
.........................................................
....................











...........................................................................
...............................................................
..........................













............................................................................
....................................................................
..................



















untuk insan yang bernama Mohamad Nor azam.Saya duduk kembali.Nampaknya masih ada harapan (cuba perasan).Hehe.Lepas tu,cikgu yang mengajar saya motor beritahu kepada saya. "Naaa..lulus pun kitak..Nasib baik dia bagi excuse.Tapi sik pa..kitak sudah cuba yang terbaik kan.Tahniah bha".Dia berbahasa sarawak dengan saya.Saya hanya berbalas tq dan senyuman kepada cikgu kerana tidak tahu untuk bercakap dalam bahasa bumi kenyalang ini.Jiwa dan hati menjadi satu.Seronok tak terkata.Puas kena marah2 dengan jpj.Ketika tangan menghulur untuk mengambil keputusan,baru saya perasan yang jari tengah saya luka.Ini semua sebab double stand tadilah ni.Ngomel hati kecil.Sadis di situ.Hehe.Syukur pada Allah yang memudahkan urusan saya.Balik,terus saya lakukan sujud syukur.Sesungguhnya padaMu jua aku mengadu.Terlalu banyak nikmat dan bantuanMu padaku.Walaupun sebelumnya di uji dengan bermacam2 jenis perasaan.Terima kasih tuhan! Allahu rabbi.=)



~Sabar itu perit,tetapi menjanjikan suatu yang manis~
Wasalam..=)

No comments:

 

Fully Design By IZZA SAKURA | For FADHLIN SAKINA 2013 ©| Best View: Google Chrome