Thursday, July 8, 2010

SYUKUR KEJADIAN BINATANG

Salam ukhwah,mahabbah buat semua.. Post kali nie nak cerita tentang haiwan. Boleh? Sudi untuk baca? Kalau sudi,bacalah. Kalau tak sudi,tak mengapa..saya hanya menulis kepada mereka yang mahu membaca.. =) Boleh mula??

Ok,scroll down!






..............................................................................











........................................................











.................................









....................









........



...









Cerita bermula...

Pada suatu hari, Allah swt memerintahkan malaikat Jibrail menemui seekor kerbau dan memintanya bertanyakan satu soalan kepada haiwan berkenaan. Jibrail segera mematuhi perintah itu.
Pada waktu siang yang panas itu, si kerbau sedang berendam di sungai, malaikat Jibrail mendekatinya, lalu bertanya: "Hai kerbau, apakah kamu selesa dijadikan Allah swt sebagai seekor kerbau?"



Kerbau menjawab: "MasyaAllah! Alhamdulillah. Aku bersyukur kepada Allah swt yang menjadikan aku seekor kerbau. Ini sangat berbeza jika aku dijadikan sebagai seekor kelawar yang mandi dengan air kencingnya sendiri."

Mendengar jawapan itu, Jibrail segera pergi menemui seekor kelawar yang pada ketika itu sedang tidur bergantungan di dalam gua. Kemudian Jibrail bertanya: " Hai kelawar, apakah kamu selesa dijadikan oleh Allah swt sebagi seekor kelawar?"


"MasyaAllah! Alhamdulillah. Aku bersyukur kepada Allah swt yang menjadikan aku sebagai seekor kelawar daripada menjadikanku seekor cacing. Tubuhnya kecil, tinggal di dalam tanah dan berjalan dengan menggunakan perutnya" jawab kelawar.


Mendengar jawapan itu, Malaikat jibrail segera pergi menemui seekor cacing yang sedang merayap di atas tanah. Lalu Jibrail bertanya kepada si cacing: "Wahai cacing yang kecil. Apakah kamu selesa dijadikan Allah swt sebagai seekor cacing?"



Si cacing menjawab: "MasyaAllah, Alhamdulillah! Aku bersyukur kepada Allah yang telah menjadikan aku sebagai seekor cacing daripada menjadikanku sebagai seorang manusia." "Apabila mereka tidak memiliki iman yang sempurna dan tidak beramal, ketika mereka mati mereka akan diseksa selama-lamanya."


(petikan Harian Metro : Pedoman - Ahad 23 Mei, 2010)

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

Pengajaran : Makhluk Allah swt seperti binatang dan tumbuhan memenuhi setiap fitrah semulajadi kejadian mereka dan patuh akan hukum Allah swt yang ditetap ke atas mereka. Manusia diberi akal dan pilihan oleh Allah swt untuk melakukan samada kebaikan atau kejahatan. Setiap perbuatan yang dilakukan akan dibalas oleh Allah swt. Kebaikan yang dilakukan maka ganjaran syurga yang akan diperolehi, tetapi sebaliknya bila kejahatan yang dilakukan maka balasannya adalah neraka Allah swt. Maka gunakan akal dan iman untuk membuat pilihan yang terbaik buat diri kita..semoga kita semua mendapat hidayah dan petunjuk dari Allah swt.

Wallahua'lam..

No comments:

 

Fully Design By IZZA SAKURA | For FADHLIN SAKINA 2013 ©| Best View: Google Chrome