Friday, July 30, 2010

SAYA NAK SHARE TIP NIE,BACA YER?

Dengan nama Allah yang maha pemurah lagi maha penyayang..


Selama 19tahun diberi nikmat untuk bernafas,macam2 yang saya perolehi. Antaranya dalam berukhwah.Amat berbeza biah di uia nilai dengan zaman sekolah dulu.Betullah kata orang,lain tempat lain keadaannya.Mustahil andai saya katakan hubungan saya sesama sahabat sentiasa baik sepanjang bersahabat.Adakalanya nilai ukhwah diuji juga.Tapi,pandai2lah cara kita mengatasinya..Bagi kalian yang ingin mencari sahabat,saya ada tipsnya.

PANDUAN MEMILIH SAHABAT

1) Pilihlah sahabat yang suka melindungi sahabatnya.Dia adalah hiasan diri kita.Dan jika kita kekurangan nafkah,dia suka mencukupi keperluan.

2) Pilihlah seorang sahabat yang apabila engkau menghulurkan tangan untuk memberikan jasa baik atau bantuanmu,dia suka menerima dengan rasa terharu dan jikalau dia melihat kebaikan yang ada pada dirimu,dia suka menyebutnya.

3)
Pilihlah seorang sahabat yang apabila engkau menghulurkan tangan untuk memberikan jasa baik atau bantuanmu,dia suka menerima dengan rasa terharu dan dianggap sangat berguna.Dan jika ia mengetahui mengenai keburukan dirimu ia suka menutupinya.

4) Pilihlah sahabat yang mana jika engkau meminta sesuatu daripadanya,pasti ia memberi,jikalau engkau diam,dia mula menyapamu dulu dan jika ada sesuatu kesukaran dan kesedihan yang menimpa dirimu,dia suka membantu dan meringankanmu serta menghiburkanmu.

5) Pilihlah sahabat yang jikalau engkau berkata ia suka membenarkan ucapan dan bukan selalu mempercayainya sahaja.Jikalau engkau mengemukakan sesuatu persoalan yang berat,dia suka mengusahakannya.Dan jika engkau berselisihan faham dengannya,dia suka mengalah untuk kepentinganmu.

Perlu ke memilih sahabat? Mestilah perlu.. perlu memilih sahabat yang baik agar segala matlamat dan hasrat untuk memperjuangkan Islam dapat dilaksanakan bersama2 sahabat yang mulia.. Tak gitu?

Jadi,adakah anda? Saya? Dia? Atau sesiapa sahaja? Pokoknya,jadilah sahabat yang mengenang jasa sahabat anda! =)


Nak wish sikit kat sini,kepada sahabat baik saya INTAN NABIHAH BT SUHAIMI,SITI NUR HAMIZA BT OTHMAN & SITI NUR HAFIZA BT OTHMAN,selamat berjuang dibumi anbia'..Moga gelombang dakwah dibumi ma'had bandar baharu tetap mengalir dalam diri kita walaupun kondisisi kita berbeza sekarang. Sayang & rindu seluruh sahabat2 saya! =)

~wasalam~

No comments:

 

Fully Design By IZZA SAKURA | For FADHLIN SAKINA 2013 ©| Best View: Google Chrome