Sunday, March 6, 2011

SAJA2. SUKA2. JEMPUT BACA.

Saya bukanlah seorang yang pandai menzahirkan perasaan dengan kata-kata. Saya juga tidak pandai merungkai rasa hati dengan sajak, syair mahupun lagu. Saya hanya seorang manusia biasa yang tahu mencoret secara ikut suka. Pendek kata, saya ni seorang manusia yang hanya menzahirkan perasaan dengan perbuatan atau tingkah perilaku. Nak berpuitis ni, kurang sikit.

Ntah kenapa, 2, 3 hari dirumah, terasa kosongnya hati.. Bermacam rasa. Sedih, rindu, bosan dan bagai lagi. Tiada lagi kelambakan mesej seperti dulu. Kalau dulu, celik saja di awal pagi, berbelas mesej yang di terima..

"hari ini ada meeting di ........."

"pada pukul sekian akan ada liqa'...."

"pukul 11.40 mlm kita akan adakan......."

Bezanya kehidupan kini. Diri tidak sesibuk dulu. Mampukah diri bertahan dengan nikmat masa lapang selama hampir 7 bulan? Saya sendiri tidak pasti..

Tiba-tiba, teringat wajah syahdu adik-adik usrah. Anis Syamimi, Asiah, Asma Mokhtar, Farah Ain, Farah, Rahanum, Hidayatus Solehah, Ismanadjwa, Yasmin, Hanani, Saidah, Zafirah & Mariam. Lamanya kita x berdiskusi bersama. Rindu pada adik2..

Kawan-kawan sebilikku, yang banyak celotehnya, Ummu, Wani, Fatin, Seha, Siti, Hani, Syazana & Azah. Rindu bangat sama lawak2 kalian. Tambah2 waktu malam dorm kita. Semuanya cantik2 yang luar biasa. Hehe. Bila lagi kita boleh macam tu kan? Lagi best, hati2 kita lagi di ikat waktu kita sama2 ke dataran Nilai.. Kadang2 lucu bila imbas lagak kalian. Suka benor bergambor sampai saya pun turut obses untuk berpossing.

Terbayang suasana kelas, rindunya kelas ayahanda Muhammad Ali Bin Tuah, kelas yang banyak diisi dengan hot isu seperti hal2 politik. Tapi sayangnya, tak ramai yang bagi respon bila hal2 begini dibangkitkan. Kenapa yer? It confusing me.. Ingat lagi, ustaz pesan,, nanti undi parti islam. Bukannya parti korup. Yang best, ustaz selalu sebut nama saya.. Hehe. Mana tidaknya, seorang guru ingat nama kita, mestilah suka.. Kan? Tapi, xda la sampai tahap riak..

Ustaz Mamad Yaidi, lecturer hadis saya.. Sangat suka buat lawak. Ini persepsi saya.. Tapi lawaknya santai. Tak pernah rasa mengantuk dalam kelas ni. Ustaz banyak bagi kepada kami kalimah2 arab yang baru. Ustaz pesan, hafal la hadis banyak2.. Zaman dulu hafal hadis beribu2.. Kalau kita ni, takat hafal hadis 40, sikit jer.. Tu pun malas nak hafal. Tasmi' pulak last minute.. Opppss, sayakah yang lewat itu?? Hehe.. tidak.. Saya orang yang tengah2, Tidak terlalu awal, dan tidak pula terakhir. Cee~.

Ustaz Razak. Lecturer yang paling sempoi dan 'hingaq' sikit dalam bahasa kedahnya. Belajar dengan cara yang simple. Tapi markah examnya syadid! Sebab apa? Sebab ustaz ni,, ikut suka je dia nak bagi markah berapa pun. Semua terletak pada tangan dia.. Nak bagi lulus, gagal, atau apa2, ustaz punya suka.. So, hati2.. hehe. Agak susah nak meramal tingkah ustaz yang satu ini kan. Tapi yang pasti, ustaz seorang yang saaangat baik hati. Suka belanja students. Lepas tu, kalau nak keluar kelas awal pun ok. Maka kami geng2 sekelas pun suka 'jek' ustaz untuk keluar sejam awal.. Ish2.. Tak patutkah? Tapi, ustaz tak kisah,, sebab ustaz pun ada hal luar.


Ini Xifu Naseer.

Xifu Naseer. Lecturer yang selalu buat kepala kami pusing.. Almaklumlah, lecturer subjek 'creative n critical thinking.. Pening sokmo. Kadang2 mau berzikir (tersengguk-sengguk) jugak saya dalam kelas tu. Tertido. Hehe. Isu yang selalu dibangkitkan, POLIGAMI. Aduh, berat kepala nak berbahas dengan xifu.. Ntah kenapa minat betul xifu dengan POLIGAMI ni. Mungkin kerana xifu sendri mempraktikkannya. Hehe. Saya? No komen.. Tapi, apa2 pun TQ xifu, xifu telah membuka minda kami semua supaya sentiasa berfikir diluar kotak..

Sir Rizal. Lecturer BI saya. Masha Allah.. Setiap hari isnin dan rabu, sudah semestinya jantung berdegup kencang. Dup Dap Dup Dap! Mengapakah? Kerana sayalah diantara orang yang tidak pernah miss untuk dipanggil kehadapan kelas, buat ayat BI.. Orang pertama pulak tu. Sepanjang satu sem, begitulah. Entah minat betul sir panggil saya ke depan. Tapi tak mengapa sir, saya tahu, sir nak yang terbaik buat kami semua.. Lagi sorang terkena tempiasnya, best pren saya, faizatul huda.. Ayat yang selalu sir sebut kepada kami, "MARI2...", nadanya ala2 DJ di pusat beli belah hari-hari. Hehe.

Miss Aimi. Ehm, entah kenapa, diawal2 kelas miss dulu, sangat best.. Tapi lama kelamaan, saya rasakan satu gaps dengan miss. Miss nampak lebih garang. Hinggakan saya dan sorang lagi kawan, macam biasa,, Huda.. Rasa takut untuk menghadirkan diri dalam kelas. Mengapakah? Saya sendiri tidak pasti. Mohon maaf andai ada yang mengguris perasaan miss..


Bertudung kelabu. Duduk diantara dua jejaka. Itulah madam hidayah..

Madam Hidayah. Lecturer perempuan yang paling simple dan amat disenangi. Very understanding! Teringat saat2 last class dengan madam. Sedihnya.. Madam pun menangis. Begitulah eratnya ukhwah kami dengan madam. Madam Hidayah, tak pernah timbulkan jurang antara dia dan kami. Berbicara seperti anak dan juga mama.. Manalah nak cari lecturer yang best macam madam..

Ab2 saya, rindu pada kalian.. Ntah kenapa, rindu liqa' bersama. Rindu makan bersama. Rindu meeting bersama. Rindu memasak bubur bersama. Rindu rehlah bersama.. Andai masa bisa diundur, sayalah orang pertama yang melakukannya.. Tak dapat saya rungkaikan disini.. Biarlah hati tempat tersingkapnya rahsia..

Terima kasih kepada semua,, kerana sudi mengisi ruang hati saya.. Anugerah Allah yang tidak ternilai.. Dan tak pernah terlintas difikiranku untuk menghapus kalian dari kamus hidup diriku..

Sedar tidak sedar, rupanya panjang juga saya menaip yer. Ouh, cukuplah sekadar disini.. Ada masa, kita story mory lagi..

~Wallahu'alam~

1 comment:

Ainnafz said...

saat yang paling terseksa apabila, masa indah berlalu.. dan tak kan bisa diulang lagi.. I LOVE U SO MUCH Lin...
oppss! fadhlin sakina..:)
semoga ceria selalu, dan dirahmati Allah.. ukhuwwah fillah.. tunggu ain d gombak next year!!.

 

Fully Design By IZZA SAKURA | For FADHLIN SAKINA 2013 ©| Best View: Google Chrome