Saturday, April 23, 2011

NAK JADI KELAPA ATAU MUTIARA?

~Untukmu wahai diriku dan juga wanita yang lainnya..~

Apabila kamu berkawan dengan seorang lelaki, ingatlah kita punya dua pilihan yang terbentang buat kita. (",)

PERTAMA...


Kamu menjadi seperti KELAPA.. Mudah diperoleh.. Diparut.. Diperah.. Dan diambil santannya.. Selepas itu hampasnya dibuang...

KEDUA...


Kamu menjadi sebutir MUTIARA.. Yang indah berada di dasar lautan.. Tersimpan rapi.. Dilindungi kulit.. Juga bukan mudah untuk lihat.. Apatah lagi untuk mendapatkannya.. Hanya insan yang bertuah berusaha menyelami dasar lautan itu dan mampu memperolehnya.. Harganya mahal sekali dan ia akan tersimpan selamanya..

Jadi,marilah sama2 kita memilih sama ada kita hendak menjadi KELAPA ataupun MUTIARA..

Di sebalik SANTAN menjadi penyedap makanan.. Diperah segala kenikmatan.. Dengan mudah jatuh menjadi titisan.. Akhirnya habis kari dimakan.. Pulut panggang sisi habis ditelan. Dan SANTAN hilang tak jadi ingatan.. Yang terasa lazat hanya kari dan pulut panggang.. Manusia tidak mengenang jasa SANTAN..

MUTIARA.. Tertanam di dasar paling dalam,sukar andai mengharap jadi perhatian.. Kerana apa? Kerana MUTIARA dilindungi oleh cengkerang yang menghadangnya dari ancaman musuh.. Namun kiranya ditemui insan,akan menjadi PERMATA HIASAN.. Terletak tinggi di jari cincin idaman.. Atau di leher nan jinjang.. Atau di lengan menawan.. Makin lama MUTIARA tertanam.. Makin tinggi nilainya..

Jadi,pilihan di tangan kita sendiri.. Mahu mennjadi SANTAN kah? Yang mudah menjadi perhatian, namun hanya sebentar jadi santapan.. Kemudian hilang segala nikmat dan pujian.. Atau mahu menjadi MUTIARA kah? Sukar ditemukan.. Namun bila dihias indah gadis rupawan.. Hilang ia,tangisan mengiringi zaman..

3 comments:

Ainnafz said...

nak jadik mutiara...

سيدة السكينة محمد عيزان said...

salamalaik!
nak jadi mutiara jugak! boleh ? :)

Ainnafz said...

boleh ja la cik ketenangan... =D jom sama2 kita jadi mutiara..

 

Fully Design By IZZA SAKURA | For FADHLIN SAKINA 2013 ©| Best View: Google Chrome